C-LAB

KunstWest ontwikkelt projecten, neemt initiatieven en gaat uitdagingen aan. Het ontwikkelen van een nieuwe serie exposities is een speerpunt van de stichting. Deze exposities vinden in het C-Lab en hier buiten plaats.

Bring Your Own Art: ontmoet de makers en koop hun werk.

Start je museumnacht in Nieuw West met de Expo Bring Your Own Art..
Pak daarna de speciale bus van het Van Eesteren Museum direct voor de deur naar het museumplein.

In het C-Lab van KunstWest zijn de hele avond kunstwerken te zien én te koop,

waarbij de kunstenaars zelf aanwezig zullen zijn. Het aanbod is gevarieerd: schilderijen,

foto's, tekeningen, collages en andere kunstwerken. Een bijzondere gelegenheid om makers

en hun werk te ontmoeten.

Open: van 19.00 uur tot 23.00 uur.

Adres: Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam, Gebouw de Vlugt/van Eesteren Museum

Voor meer informatie: 
http://museumnacht.amsterdam/programma-detail/?250%2Fkoop-kunst 

 
museumnacht.amsterdam
De Museumnacht Amsterdam 2016 vindt dit jaar plaats op
zaterdag 5 nov. Bekijk het Programma,
de routes en koop je tickets.

KunstWest is onderdeel van Broedplaats De Vlugt, bezoek tijdens de Museumnacht ook het 

Van EesterenmuseumZinaWestside Slotermeer en ICK.

 

EXPOSITIE "AQUAREL"

MEER DAN ZIEN....                                                                                                                                                                                               Als je goed om je heen kijkt dan zie je dat alles gekleurd is.

- K. Schippers

                                                                                                                    Deze woorden passen bij de nieuwe expositie.

Donderdag 6 oktober is om 18.00 uur de opening van de expositie ‘Aquarel’. Negentien bekende kunstenaars die allen hun fascinerende aquarellen tonen tijdens de expositie in het C-Lab van KunstWest.

Dwalen door de ruimte, de werken een verbinding aan laten gaan met gedachtes. Eens te zien hoe de intensiteit van kleuren werken, hoe de composities in balans zijn  en hoe expressief en transparant een aquarel kan zijn. Soms figuratie en dan weer modern en abstract.

en dan...daar zijn ze de twee manshoge aquarellen, uniek, niet te missen en groots. De spanning van het beeld zijn krachtig en ook subtiel.

De kunstenaars laten hun werk onder andere spreken in thema’s als, het vastleggen van de onzichtbare werkelijkheid, het directe om ons heen, portretten, ruimtelijke sferen en imaginaire landschappen.

 

Een expositie van verwondering over wat mogelijk is met de prachtige aquarel-techniek, waar intimiteit en aantrekkingskracht te voelen is. Gevoel dat eigenlijk niet met woorden omschreven kan worden.

Adres: C-Lab KunstWest, Burgemeester de Vlugtlaan 125, Cultuurgebouw de Vlugt.

 expo “Kunstenaars en textiel”

16 Nederlandse textiel kunstenaars exposeren in Nieuw-West! 

 

 

Hoogwaardige kunst in Amsterdam Nieuw-West verwacht je niet snel.

Toch is de expositie ”Kunstenaars en Textiel” al de zesde expositie met Nederlandse kunst die de C-Lab galerie organiseert. Dat daarbij enig risico niet wordt geschuwd blijkt uit komende tentoonstelling met als onderwerp textiel. Een materiaal met een over het algemeen hardnekkig stoffig imago, presenteren in een wijk met een misschien wel nog hardnekkiger imago van achterstand en armoede, grenst aan overmoed.

 C-Lab galerie denkt echter dat de combinatie elkaar juist gaat versterken.

 

Textiel is weer actueel.

Voor de huidige generatie kunstenaars is het gebruik van verschillende materialen in hun kunst eerder norm dan uitzondering. Textiel speelt daarin inmiddels een grote rol.

Het materiaal brengt ook vraagstukken met zich mee over de teloorgang van de textiel industrie, het ambacht en de herwaardering daarvoor.

 

Textiel in de kunst en als sociaal feministisch bindmiddel.

Internationaal bekende kunstenaars als Rosemarie Tröckel en Tracy Enim werken met textiel in hun kunst en roepen door hun materiaal gebruik vragen op over vrouwelijkheid in de kunst en feminisme. Ook mannen werken overigens met textiel. Onlangs exposeerde Michael Raedecker in Amsterdam met zijn schilderijen waarin garen is verwerkt en is Rob Scholte in het nieuws met zijn aangekochte en tot kunstwerk verheven borduurwerken. Binnenkort te zien in  museum de Fundatie.

In Nieuw-West zijn naai clubjes opgezet om de sociale cohesie en empowerment van vrouwen te bevorderen. Breien in groepsverband is razend populair als sociaal ontmoetingsmiddel. In Angelsaksische landen zijn nieuwe woorden als Stitch 'n Bitch cafés, KIP (knitting in public) of Guerilla knitting aan het vocabulair toegevoegd.

 

 “Kunstenaars en Textiel “ wordt georganiseerd door C-Lab Galerie KunstWest. Initiatiefnemers zijn Rick Goudsmit en Jasper Banen

Curator: Herbert van der Brugghen

Deelnemende kunstenaars: Marian Bijlenga, Barbara Broekman, Driessen + v Deijne, Femmie Duiven,Ria van Eyk,Loes van der Horst, Marianne Kemp, Beppe Kessler, Fransje Killaars, Anke Land, Pauline Nijenhuis,Cedrie Sikkens,Margriet Thissen,Babette Treumann,Jenny Imker.

 

 

De expo is te bezoeken op zaterdag 18 juni en zondag 19 juni.

Openingstijden: 13.00 uur tot 17.00 uur.

Adres: C-Lab Galerie KunstWest, Burgemeester de Vlugtlaan 125, Amsterdam.

 

 

expositie 'OBJECTEN'


van donderdag 17 december 2015 t/m zondag 10 januari  2016
opening: donderdag 17 december, 18.00 uur, inloop vanaf 17.30 uur

openingstijden:
18,19, 20, 29 en 30 december 2015
2, 3, 9 en 10 januari 2016
vrijdag: 16.00 - 20.00 uur
zaterdag/zondag, dinsdag/woensdag: 13.00 - 17.00 uur
het voorbereidende werk....., 


De deelnemende kunstenaars:


Marko Bakovic 
onderzoekt het verband tussen materiaal en productie. In zijn examenproject ‘Dual set’ (Design LAB Rietveld) wordt een nieuw ‘afbreekbaar’ plastic (fabrikaat Perstorp) gecombineerd met het bekende en duurzame koper. Hij richt zijn, en onze aandacht op het proces waarbij ‘materie’ wordt ingezet voor het dagelijks gebruik. 
 
Noam Ben-Jakov 
observeert het dagelijks leven. In tekeningen, reliëfs en in gebouwde structuren worden fysieke en psychische ervaringen getransformeerd weergegeven: bewegingsruimte in breder perspectief.
Zijn werk toont een collectie van anekdotes, situaties en belevenissen.
 
Hans van Bentem 
toont het tegenstrijdige. Ruw, maar toch fragiel en zacht. Clichématig, maar toch speels en gevoelig. Vaak is de publieke ruimte het podium voor zijn sculpturen die gebaseerd zijn op gewone artefacten uit de wereld om ons heen. Zo wordt ‘kunst’ gemeengoed.
 
Peter Bes 
maakt werk met een abstract filmisch karakter. Hij bedenkt een geschikte enscenering en decor voor zijn figuren: personages uit verschillende tijden en werelden. De beeldenreeks die een film vormt, probeert hij te vangen in één moment. Dat doet hij in tekeningen, etsen, foto’s, beeldend werk en levensechte papieren figuren.  
 
Frode Bolhuis
zoekt naar (zijn) identiteit. Ziet zichzelf als een vat vol herinneringen, gevoelens, waarden, meningen, ideeën en fantasieën .. Hij selecteert en vertrouwt op zijn intuïtie: een mistig beeld wordt gaandeweg scherper. Toch blijft zijn werk ongrijpbaar, zowel maker als buitenstaander raken verwonderd. Kenmerkend is het ijle en onstoffelijke: geen stelligheid maar suggestie. Zijn werk fluistert.
 
Chris Dagradi 
is keramist. In zijn experimenten en improvisaties met klei baseert hij zich op traditie. Telkens vertrekt hij vanuit de eeuwen oude gebruiken om tot hedendaagse vormen te komen. Zo maakt hij ‘Romeins en Byzantijns’ mozaïek en ‘Delfts Blauwe’ tegeltableaus.
 
Wendela Gevers Deynoot 
maakt denkprocessen zichtbaar door deze uit te drukken in abstracte, maar herkenbare beelden. De menselijke existentie staat centraal: verheven en nederig. Religie, cultuur en reflectie spelen een grote rol. Haar werken zijn ambachtelijk met een grote gelaagdheid. Meestal werkt zij in opdracht aan grote projecten.
 
Anita Manshanden 
laat zich inspireren door de natuur. Haar sculpturen gaan over ontplooiing: verstilde momentopnames van natuurlijke vormen in een groeiproces. Bloemen en planten groeien uit tot abstracte objecten met een sterk autonome uitstraling en monumentaliteit. De ontwikkeling van natuur naar object, symboliseert bovendien haar eigen artistieke groei.
 
Olaf Mooij 
ziet de straat als museum, zijn objecten bewegen of staan in de openbare ruimte en verwarren de beschouwer. Auto’s vormen het uitgangspunt van zijn oeuvre, door de voertuigen om te vormen, blaast Mooij leven in de dode carrosserie. Door toevoegingen komen speelse, karikaturale beelden tot stand. De humoristische beelden relativeren de hedendaagse relatie tussen de mens, zijn machines en apparaten.
 
Justin Prang
is verzamelaar van alles dat zijn verwondering dan wel verbazing treft. Hij laat zich inspireren door geschiedenis, curieuze voorwerpen en de natuur. Zijn eigen beelden tonen de fascinatie voor techniek en ambacht. Het experimenteren en het verbuigen van onze aangenomen realiteit leidt tot objecten met een dualistische inslag.
 
Det Smeets 
werkt naar waarneming en ontwikkelt zo haar vormgevoel en een eigen beeldtaal. Voor haar vertegenwoordigen motieven uit de natuur, groot of klein, een spirituele kracht. Zij maakt keramische  sculpturen waarbij juist in de details een belangrijke betekenis schuilt. Op die manier worden haar werken symbolen van het leven.
 
Henk Spreeuwenberg 
is zowel architect als beeldhouwer. In zijn oeuvre brengt hij de bouwkunst en beeldende kunst samen. Zijn beelden tonen de spanning tussen het organische en het geometrische. Dit komt tot uitdrukking in de gestileerde lichamen, die gekenmerkt worden door bijzondere uitsneden en een perfecte afwerking.
 
Boris Tellegen 
onderzoekt de spanning tussen planning en toeval. Hij verzet zich tegen het idee dat de mens orde zou kunnen brengen in zijn bestaan en tegen het idee dat technologische vooruitgang en groei zal leiden tot een betere wereld. In zijn werk verkent hij krachten. Een terugkerend thema is de muur: de begrenzing en het overschrijden. 
 
Rita van der Vegt 
is gefascineerd door de biologische en geologische rijkdom van de aarde. Zij werkt met klei en boetseert: de materie wordt letterlijk naar haar hand gezet waarbij toeval en intuïtie een grote rol spelen. Schraapsels en brokstukken worden ‘bewaard’ en  meegenomen in het resultaat. Daarbij streeft zij altijd naar monumentaliteit met een intiem karakter.  
 
Ada van Wonderen
werkt met staal en natuursteen: ze snijdt en last, ze  hakt en bewerkt. De aantrekkingskracht ligt voor haar in de kracht van het materiaal: staal en steen geven zich niet zomaar gewonnen.
 
Frank van ’t Woudt 
onderzoekt effecten van Computer-aided design bij het ontwikkelen van 2- en 3-dimensionale producten. In zijn examenproject (Design LAB Rietveld) paste hij het ‘Flag Effect’ toe, bij Grafisch Ontwerp een bekende techniek. Zijn 3D elementen zijn ontworpen met dat ‘Flag Effect’. De houten vazen krijgen zo een vloeiende, dynamische lijn: een verrassende verschijningsvorm.
Expositie in wording, bijna klaar....

Finissage 

Zondag 10 januari 2016
aanvang: 15.00 - 17.00 uur

Afsluiting van de expositie 'objecten'.
Start van een nieuw jaar 'KunstWest'.

-------------------------------------------------------------

FINISSAGE "NIEUW WEST VERBEELD" 1 NOVEMBER VAN 15.00 UUR TOT 17.00 UUR.

 

Expositie “Nieuw West Verbeeld”      

 
opening 10 oktober 15.00 uur
tijdens het  SUQ-ArtFest  2015


C-Lab KunstWest
gebouw ‘de Vlugt’  
Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam.

 
In het kader van de viering van vijf jaar broedplaats De Vlugt en KunstWest hebben veertien kunstenaars op uitnodiging een werk gemaakt dat Nieuw West verbeeld.
Die naoorlogse wijk, door Van Eesteren ontworpen, is onderdeel van het Algemeen Uitbreidingsplan Amsterdam en omvat:  Slotervaart, Osdorp, Slotermeer en Geuzenveld. 

Bij het verzoek aan de kunstenaars werd de materiaalkeuze vrijgesteld en werd alleen de afmeting van het werk begrensd tot ca 150 x 150 cm - in principe tweedimensionaal.
 
Over de deelnemers:
 
Mattijs van den Bosch kiest alledaagse onderwerpen, helder en sterk in vorm en kleur. 
De door de kunstenaar opgedane indrukken worden direct en onverbloemd geschilderd: performers, workers en landscapes.
 
Titus Dekker laat zien wat anderen vaak weglaten: rijdende auto’s, grijs asfalt, flats, betonnen gevels, etc. Met die elementen ontstaan nieuwe beelden van deze tijd. Maakt tekeningen, schilderijen en doet projecten. Is ook vakleerkracht beeldende vorming.
 
Mauricio Escobar gebruikt was, bamboe, reepjes rijstpapier, plantaardige materialen, lagen van pigmenten en oxides. Werkt naar de natuur met organische materialen en toont licht, lucht, water en vuur. De werken zijn sculpturen … maar ook weer niet.
 
Theo de Feyter schildert regelmatig het uitzicht uit zijn atelierraam in Nieuw West. De buitenwereld wordt geobserveerd. Het werk heeft een stil karakter, maar steeds verandert er iets: objecten komen en gaan, kleuren worden duidelijker en kwetsbaarder.
 
Mirjam Hagoort tekent, maakt foto’s, bewerkt ze, en brengt over op doek of aluminium. Zo wordt verbeeld hoe de mens zich tot - voornamelijk - stedelijke ruimten verhoudt. Het resultaat is in zekere zin bevreemdend. Maakt vrij werk en werkt ook in opdracht.
 
Jacob Kerssemakers  schildert panorama’s  “en plein air” op zelfgemaakte rol-ezels. Door  oprolbare doeken kunnen heel brede werken gemaakt worden. Tot wel tien meter. Een nieuwe inzicht ontstaat vervolgens door combinatie van meer doeken tot één beeld.
 
John Körmeling is conceptueel denker, opgeleid als architect, kunstenaar en realiseert monumentale werken  in de openbare ruimte - bijvoorbeeld het paviljoen Happy Street in Shanghai. Steeds weer een ironisch commentaar op onze smaak en ontwerpgewoonte.
 
Jan Willem Maris maakt twee- en driedimensionaal werk.  Hij werkt gevoelsmatig, maar hanteert impliciet een aantal aspecten die bij de beleving van architectuur een rol spelen: massa, volume en schaal, evenals het theatrale, simultane en elastische.
 
Froukje Potma gebruikt ‘gevonden voorwerpen’ uit de omgeving en kiest letterlijk ‘voor de hand liggende’ dingen, die ook getekend worden en maakt dan collages om het ontbrekende in te vullen en zo de aandacht te sturen. Ook geeft zij kinderen tekenlessen.
 
Joanna Quispel maakt linosneden, tekeningen en pastels. Altijd naar waarneming, waarbij zij de werkelijkheid letterlijk naar haar hand zet en zo de atmosfeer vastlegt. Portretten, stadsgezichten en landschappen. 
 
Wendelien Schönfeld werkt graag op locatie aan opdrachten maar nooit van foto’s. Olieverf op doek, gouache en potlood op papier, maakt houtsneden en houten beeldjes.
Het schilderkunstige is terug te vinden in al haar werken.
 
Rik Slinger is illustrator en tekenaar in hart en nieren, opgeleid als grafisch ontwerper. Maakt ook aquarellen en schildert zo als waren het zeefdrukken. Over de onderwerpen: “.. heb beelden in mijn kop zitten die er dan uit moeten”.
 
Francisca Tollenaar woont in Nieuw West en registreert op een heel directe manier. Gebeurtenissen, de actualiteit,  gelezen en beleefde verhalen, locaties en toevallige observaties prikkelen haar tot tekenen. Zo ontstaan series met een thema.
 
Lous Zuiderbaan tekent en schildert naar haar reflectie: “..het heeft te maken met hoe je kijkt en de beelden in je hoofd opslaat”. Afgelopen jaren maakte zij een geschilderd verslag van de bouw van de diep gelegen tunnels en de nieuwe snelweg door Maastricht.
 
Expositie KunstWest verbeeld maakt deel uit van het festival 'Suq ArtFest 
Expositie KunstWest verbeeld maakt deel uit van het festival 'Suq ArtFest 
 

 

 

Zaterdag 10 oktober
SUQ ArtFest
5 jaar broedplaats de Vlugt


Het SUQ ArtFest is een, op de Arabische SUQ geïnspireerd, nieuw kunst- en cultuurfestival in Amsterdam Slotermeer: een Subcultural Upcoming Quarter. Speciaal voor het SUQ ArtFest werken diverse (inter)nationale (gast)kunstenaars samen. Het festival toont verschillende kunstdisciplines zoals fotografie, schilder-, sieraad- en glaskunst, maar ook architectuur, theater en muziek. Onderlinge ontmoetingen, kennismakingen met kunstenaars en de kunst die ze maken, culturele uitwisselingen en het ervaren van onverwachte activiteiten, staan garant voor een bijzondere beleving. Dit alles omgeven met kunstzinnige eet-experimenten en gezellige drinklokalen.

Officiële opening om 12.00 uur door Ronald Mauer (Stadsdeel Nieuw-West), Ties de Ruijter (Stichting Evenementen in de Vlugt) en Hay Schoolmeesters (Stichting Urban Resort). Om 14.00 uur organiseert Urban Resort in Westside een vraaggesprek over de rol van creatieve ondernemers in de ontwikkeling van wijken. Hierbij komt de rol van De Vlugt die Slotermeer nu promoot als Subcultural Upcoming Quarter ook aan bod. Met o.a. Jaap Draaisma en Dorèndel Overmars.  


Wervelende afsluiting in WestSide
Het dagprogramma eindigt om 18.00 uur. Daarna verplaatsen we naar Westside, waar we lekker kunnen eten en waar de wervelende afsluiting van het SUQ ArtFest plaatsvindt; een avond vol muziek en poëzie. 
De avond wordt geprogrammeerd door de makers van West Sound Story: Godfrey Lado en Richard Hagenstein, dus het wordt een multiculturele en diverse avond.
Te verwachten optredens zijn van de bands Coco Bongo and the bonfire ranch of love, Shift en de Makali Sounds. Daarnaast zijn er optredens van upcoming talents: Lotte Kerkhove, rapper Chez en hiphop artiesten da Brotherz. Ook leest schrijver Asis Aynan (o.a. Gebed zonder eind en bedenker van de Berber Bibliotheek) voor en is de Dakloze Dichter: Hilmano van Velzen, van de partij. 


Adres: 
Burgemeester de Vlugtlaan 125
www.broedplaatsdevlugt.nl

www.urbanresort.nl
Klik voor het hele programma hier

Voor meer locaties en informatie over de open broedplaatsendagen kun je kijken op: www.broedplaatsendagennieuwwest.nl

VogelVlugt - Kunstwest
Public Cinema heeft in aanloop naar het festival korte portretten gemaakt van kunstenaars uit de Vlugt, waaronder Rick en Jasper van Kunstwest. Professionele kunstenaars trekken de wijken in van Nieuw-West en laten zich inspireren, het resultaat laten zij zien in de expositie 'Nieuw-West Verbeeld', georganiseerd door Kunstwest.

Exposities:
Er zijn meerdere exposities te zien tijdens SUQ Art Fest, waaronder:
- Een fotografie tentoonsteling, waarin zes fotografen uit de Vlugt werk laten zien.
- Visuele briefwisseling tussen kunstenaars Josje Peters en Sarah Verbeek.
- Van Eesterenmuseum viert haar vijfjarige jubileum en organiseert deze dag diverse rondleidingen en de expositie "Groen in West".
Gésine Hackenberg gaat samen met special guest sierraad-kunstenares Tarja Tuupanen een dialoog aan.

Opening van het Jan Klaassen museum
Het kleinste poppenspelmuseum van de wereld opent tijdens het SUQ ArtFest haar deuren. Ook zijn er om 13.30 en 14.30 en 15.30 optredens van de Amsterdamse Poppenkast (Egon Adel).
Deelnemers:
Van Eesterenmuseum - Coöp Westside - KunstWest - Pantijn Poppentheater - Pitu Records - Public Cinema - Studio Amsterdam - Sqrean - Zina Platform - Abla elBahrawy - Patula Berm - Karianne Bueno - Hee-Seung Choi - Josje Peters - Gésine Hackenberg - Richard Hagenstein - Thomas Heere - Go Eun Im - Stephan Keppel - Godfrey Lado - Mirko Lazović - Marianna Maruyama - Marilien Mogendorff - Caterina Pecchioli - Igor Sevcuk - Dieuwertje Tromp - Jean Luc Truijens - Tarja Tuupanen - Petra van Velzen - Sarah Verbeek - Laura Wiedijk - Julia Willms
Mattijs van den Bosch - Mauricio Escobar - Titus Dekker - Theo de Feyter - Mirjam Hagoort - Jacob Kerssemakers - John Körmeling - Jan Willem Maris - Froukje Potma - Joanna Quispel - Wendelien Schönfeld - Rik Slinger - Francisca Tollenaar - Lous Zuiderbaan - Organisatie van het SUQ ArtFest: Jasper Banen, Rick Goudsmit, Dorèndel Overmars, Josje Peters en Niek de Wit
UITGELICHT:
Niet meer Zonder Jou
ZINA om 12.30 en 16.00


Niet Meer Zonder Jou, de voorstelling van ZINA die onlangs ook te zien was op het Holland Festival, wordt tijdens SUQ Art Fest tweemaal opgevoerd. Niet Meer Zonder Jou is de ontmoeting tussen een lid van de traditionele moslimgemeenschap en een meer vrijgevochten familielid in de regie van Adelheid Roosen. Reserveer een plaatsje via deze link
.
Alice in Verwonderland
12.30u

Try out van de muzikale kindervoorstelling Alice in Verwonderland door Marilien Mogendorff, met muzikant Daniel van Loenen en actrice Rosa Schogt.
Open ateliers
12.00u - 18.00u


De ateliers van alle makers en kunstenaars staan open. Er zijn verschillende workshops, waaronder de interactieve presentatie "Kracht van beeld" doorPublic Cinema en de workshop "Work Art Play Art" waarin je je creative confidence kunt vergroten. Studio Amsterdam toont een live opname van het Rotterdamse trio Ocobar.Taf Hassam presenteert in een tijd dat crises zich ontvouwen in heel Europa "Takeover or Did you hear what just happened in Greece?" Daarnaast is er design te zien van Studio of Eden en een demonstratie glasbewerking van Patula Berm (zie foto).
Goleb collectief
12.00u - 18.00u


Kunstenaarscollectief Goleb (Stadsvogel) is gevestigd op de tweede verdieping van het De Vlugt. De kunstenaars stellen hun studio’s open en tonen diverse kunstvormen. Met o.a. een try-out van Hee-Seung Choi's performance: ‘The Trial of the Parasite’Laura Wiedijk stelt in haar studio de installatie “Erwin” tentoon. Installatie van Mirko Lazović over ruimtelijk effect van geluid. Julia Willmstoont buiten bij de entree een aantal van haar collages uit ‘Urban Household.
 

  -----------------------------------

KunstWest schrijft geschiedenis met expositie “Tekeningen” in het C-Lab

 

De Cro-Magnonmens was een van de eerste die pogingen deed voorwerpen uit zijn milieu, hoofdzakelijk jachtdieren, weer te geven door graveren in wanden van holen en spellonken. Er zijn tekeningen van onder andere mammoeten, oerossen, wolharige neushoorns gevonden, daterend tussen 36.000 en enige duizenden jaren gelden.

In de moderne tijd is het tekenen net als de mens verder geëvolueerd.

Alle voorwerpen die we om ons heen zien zijn door middel van het tekenen tot stand gekomen.  Parallel hieraan is tekenen zich gaan ontwikkelen tot een unieke zelfstandige kunstvorm.

Met de expositie “Tekeningen” in het C-Lab schrijft KunstWest geschiedenis.

Nog nooit was er zo’n uiteenlopende unieke verzameling van tekeningen in West te zien.  Voor deze expositie heeft Curator Herbert van der Brugghen 13 in Nederland werkende tekenaars geselecteerd. Ieder met hun eigen stijl en materiaal gebruik. De grootste tekening op papier is 195cm x 287 cm en de kleinste is een paar vierkante centimeter.

De expositie “Tekeningen” opent haar deuren op donderdag 16 april om 17.00 uur en de opening is om 18.00 uur. De toeging is gratis! (drankje niet inbegrepen). vrijdag 17 april open van 16.00 uur tot 20.00 uur, zaterdag 18 april en zondag 19 april open van 13.00 uur tot 17.00 uur. 

Waar: C-Lab van Stichting KunstWest

Gebouw de Vlugt, Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam Nieuw-West

Exposanten zijn: Eefje Bouwkamp, Ina Brekelmans, Sanne Dijkstra, Selma Dronkers, Cathelijn van Goor, Mirjam Hagoort, Stan Klamer, Jan Willem Kruisinga, Gareth Nyandoro, Veronique Schrama, Manja van der Storm, Janneke Tangelder en Annet Wanders 

De opening van de Expositie op 22 januari was een groot succes. De expositie is nog te zien op zaterdag 31 januari, zondag 1 februari, zaterdag 7 februari en zondag 8 februari. Casper Verborg had een goede openingsverhandeling over de schilderkunst. Rick Goudsmit zorgde voor de inleiding en Herbert van der Brugghen orde voor de uitreiking van een prachtig expositieboekje.                      Tekst van Casper Verborg: ‘Schilders’: duidelijker en kernachtiger kan de insteek van een expositie bijna niet zijn. Geen cross-overs tussen verschillende disciplines, geen uitwisseling tussen uiteenlopende media, geen vragen over de relevantie van het ene medium boven het andere. Een helder standpunt: dit zijn veertien schilders en iedereen is welkom om te kijken naar hun schilderijen. Toch is het allemaal zo simpel nog niet. De schilderkunst is al vele malen doodverklaard, maar evenzo vrolijk toch weer opgestaan uit het graf, als een levende dode. De schilder met zijn verf en penselen is toch een onuitroeibaar soort gebleken, en moet dus wel relevant zijn. Hoe komt dat? De vraag die eerst gesteld moet worden: wat is een schilderij? Of, iets ruimer geformuleerd: wat is schilderkunst? Op zichzelf lijkt dat een simpele vraag met een eenduidig antwoord. Maar zoals dat zo vaak gebeurt met de simpele vragen is het antwoord verre van simpel en eenduidig. Je zou kunnen zeggen: schilderkunst, dat zijn schilderijen. Maar wat is de definitie van een schilderij? Verf op een drager? Dat is wellicht een te simplistisch beeld van de zaak. Denk bijvoorbeeld maar aan het werk van de Amerikaanse kunstenaar Richard Jackson, met zijn schildermachines, vorig jaar nog te zien in het SMAK in Gent. Een tentoonstelling die eindigde in compleet met verf bedolven museumzalen.

 

Een docent van mij, Narcisse Tordoir, formuleerde het eens zo: de kern van schilderen is pigment op een drager. Deze verruiming van de schilderkunst trekt ook klassieke (teken)materialen als krijt, potlood en houtskool het domein van de schilderkunst in, maar ook, en dat is veelbetekenend, de inkt van de printer. Als je hier even de gedachten over laat gaan, dan is de schilderkunst een parasiet die andere disciplines besmet en inneemt met zijn eigenschappen. Toch is het teveel eer om de digitale fotograaf te promoveren naar het terrein van de schilderkunst; niet eerlijk ook ten opzichte van zijn analoog werkende collega, die eenzaam achterblijft in het fotografiehokje. Iedereen zal het verschil voelen tussen een fotograaf en een schilder, ook al kan de schilder nog zo fotografisch schilderen en de fotograaf schilderachtig fotograferen, er is een substantieel verschil: de verschijningsvorm. Schilderkunst bestaat bij de gratie van materie, terwijl fotografie dat in essentie ontbeert.

 

Deze materie, het wezen van een schilderij, is een vreemd iets. Verf is van zichzelf redelijk vormeloze substantie, afhankelijk van de verhoudingen variërend tussen boter en pannenkoekenstroop. Vergelijk het met een blok marmer, een stuk klei of het menselijk lichaam: kunstenaars die met deze middelen werken hebben direct vorm in handen. De schilder daarentegen creëert iets met niets, de verf gedraagt zich als een ware kameleon. Niets is wat het lijkt. De schilder is meester in de suggestie; of hij nu een figuratief beeld neerzet of vanuit abstractie werkt, de realiteit sublimeert of het on-presenteerbare poogt vast te leggen: de verf pretendeert iets anders te zijn dat het in wezen is, een papje van pigment, lijnolie en terpentijn. De schilder en zijn of haar verf spelen een dubbelspel, een schimmenspel dat al sinds de beroemde grot van Plato de discussie levendig houdt of de suggestieve verf juist een intensivering van de werkelijkheid of slechts een representatie van een representatie is. Of is het toch de zichtbaar geworden gemoedstoestand van de schilder?

 

De tijd dat de visie van Clement Greenberg gemeengoed was, ligt gelukkig al lang weer achter ons. Zijn visie was dat de essentie van kunst lag in zijn medium-specifieke kwaliteiten. In het geval van de schilderkunst, verf op een plat vlak. Het kijkdoos-effect van het schilderij verdwijnt. De verf is niet langer begeesterd door het bedrog van de illusie. Met deze radicale opvatting verdwijnt met de representatie ook de ruimtelijkheid uit het beeld. Het schilderij wordt een plat vlak. Een theorie die het destijds goed deed, getuige het succes van de abstract-expressionisten, de colorfieldpainters en het discours dat er uit voortkwam, maar is in de loop der jaren voldoende weerlegd. De schilderkunst is meer dan verf op een plat vlak, het is meer dan zijn opake realiteit. Sterker nog: het is onmogelijk voor verf om louter naar zichzelf te verwijzen. Dit is heel mooi aangetoond door Donald Judd in de jaren zestig. Hij was van mening dat de schilderkunst op een dood spoor was beland, het kon de beperkingen van het platte vlak niet overbruggen. Binnen het kader van het schilderij is er altijd de gerepresenteerde ruimte, hoe vlak en monochroom de kleur ook is aangebracht op het doek. Judd beoogde het illusionisme van de schilderkunst op te heffen door de schilderkunst uit het kader van het doek te halen en te positioneren in de driedimensionale ruimte zelf (waarmee hij in feite een beeldhouwer werd). Hiermee bevestigde hij de onmogelijkheid om binnen het randen van het platte vlak het illusionisme uit te bannen en wordt benadrukt dat er in de schilderkunst altijd een ruimtelijkheid gesuggereerd wordt, hoe eenvoudig ook.

 

Toch mogen we Greenberg dankbaar zijn, want in de beschouwing van schilderkunst is het kijken naar de materie niet meer weg te denken. Het vestigt juist extra de aandacht op de dubbelrol die verf speelt: het is nooit wat je denkt dat het is. De schilder is een goochelaar, het publiek zijn makkelijk te bedotten prooi. Juist deze dualiteit maakt naar mijn idee de schilderkunst zo aantrekkelijk. Schilderkunst is altijd vermomd, je weet nooit zeker wat het nu werkelijk is. Verf wordt gelezen als een spiegel van de werkelijkheid of de ziel van de schilder.

 

Een schilderij heeft in mijn ogen pas echt bestaansrecht als het zichtbaar is voor de buitenwereld. Binnen de muren van het atelier is het schilderij enkel een fysiek gedachtenexperiment van de maker. Het concretiseert zich alleen als het in het licht komt te staan, als het zuurstof ontvangt van de argeloze of geïnteresseerde toeschouwer. Pas dan gaat het schilderij zich uiten, komt het verder dan zijn eigen materie. Je zou kunnen stellen: enkel dan komt de ziel naar buiten, en kunnen er vragen gesteld worden over de leesbaarheid van het beeld. Er is, kortom, ruimte voor interactie. Op dat moment wordt het echt interessant, want dan wordt duidelijk hoe een schilderij nu eigenlijk functioneert. Waar het om gaat als kijker, is om de werking van het schilderij te begrijpen. Het schilderij heeft zijn persoonlijkheid, de kijker heeft dat ook. Het zijn twee invloedssferen, of geheimen die elkaar vinden. Uit deze ontmoeting – of botsing – ontstaat een nieuw geheim. Hoewel het schilderij in feite een onveranderlijk statisch object is, is het in elke confrontatie met een kijker een andere belevenis. Op deze tentoonstelling kijken we naar dezelfde werken, toch heeft iedereen zijn eigen connectie, zijn eigen unieke geheim met de werken.        

 

Ik ben eens met mijn oom, geen vervend museumbezoeker, naar het Kröller-Müller museum geweest. Een ronde langs een aantal installaties zorgde al voor gefronste wenkbrauwen, maar eenmaal geconfronteerd met het werk van Ad Rheinhardt werd hij pas echt kwaad. Dit kon hij niet pikken, hij voelde zich voor aap gezet. Het geeft maar aan hoe sterk kunst op je gemoed werkt, en hoe emotioneel je kan worden van een beetje verf op een doek. En hoewel mijn oom het ongetwijfeld anders zag, is dat de kern van schilderkunst. Het geheim van de schilder, zijn interpretatie van de realiteit, functioneert voor iedereen als zijn eigen spiegel van de ziel. Een schilderij verwijst niet louter naar zichzelf, het is een schakel in een immer doorlopende beweging. Het staat niet op zichzelf, maar heeft juist een uiterst democratisch karakter. Een schilderij is niet louter verf, een schilderij is ook taal. Hoe belangrijker een schilderij of schilder wordt en hoe vaker het te zien is, hoe meer erover verteld, verkondigd en geproclameerd wordt. Het schilderij zuigt deze kennis op, om het vervolgens weer uit te spreken naar de volgende generatie kijkers toe. Met elk woord dat gezegd wordt, wordt de schilderkunst rijker en gelaagder. Kunst spreekt vanzelf? Nee, de kunst spreekt bij monde van anderen, en krijgt zijn wijsheid door de teksten en woorden die het omringen. En spreekt vooral bij monde van de kijker zelf. Dit democratische karakter is de kracht van de schilderkunst.

 

In een cultuur waarin de omloopsnelheid van het beeld het licht bijna weet te overtreffen, is het trage medium van de schilderkunst een meer dan welkome tegenhanger. Ik wens u fijne geheimen!

 

Casper Verborg, 22 januari 2015

EndFragment "Schilders" bij KunstWest. De aftrap is op 22 januari met een expositie van wel 14 kunstenaars die qua stijl en uitvoering zo divers zijn als de bewoners van Nieuw-West zelf! Het anders zijn wordt hier gevierd met een door de curator Herbert van der Brugghen geselecteerd veertiental kunstenaars waaronder een aantal winnaars van grote kunstprijzen. Waar de een wilde collages van verf en papier maakt schildert de ander ingetogen stillevens. Los met dikke verf opgezette huis tafereeltjes worden afgewisseld met sfeervolle landschappen. Abstract en figuratief het is allemaal te zien bij deze unieke eerste expositie. 

De uiteenlopende mix van stijlen is een lust voor het oog. En daar gaat het de organisatoren van dit evenement nu juist om. Zelf schilders van het eerste uur in Nieuw-West zijn Jasper Banen en Rick Goudsmit van Kunstwest altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen in de kunst en om ook de Amsterdammers van binnen de Ring tot een tocht over de Ring te verleiden.  

"Wat in andere grote wereldsteden normaal is, namelijk dat de spanning aan de stedelijke rafelrand zit, moet hier in Amsterdam ook kunnen!" vinden zij. In hun C-Lab ruimte van 135m2 aan de Burgemeester de Vlugtlaan 125 zal het vanaf 22 Januari bruisen als nooit tevoren!  

 De opening wordt om 18.00 uur verricht door Casper Verborg. De deuren gaan om 17.00 uur open. Het is helaas niet mogelijk om aan de bar te pinnen.

Adres: Cultuurgebouw de Vlugt, C-Lab van Stichting KunstWest, Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam Nieuw-West. 

 

Curator: Herbert van der Brugghen 

Publiciteit: Lut van Hellemont

Deelnemers aan de expositie zijn: 

Marcel van den Berg 

Joost de Bie 

Saskia Blokzijl 

Wiebe Bloemena 

Aart Houtman 

Rijnder Kamerbeek 

Jan van Kempen 

Coen van Leeuwen 

Jaring Lokhorst 

Harm Mouw 

Michiel Paalvast 

Rob Regeer 

Robert Vorstman 

Roger Walschots 

 

 

KUNSTWEST NIEUWS

NIEUWS 29 JANUARI opening expo in C-Lab "Collages" op donderdag 2 maart. NIEUWS 29 JANUARI  SUQ ART FEST vooraankondiging Na het succes van 2015 vindt in het najaar van 2017 het SUQ Art Fest tweede editie plaats, Waar? In en om cultuurgebouw de Vlugt. Datum 28 oktober van 14.00 uur rot 2.00 uur. NIEUWS 29 JANUARI nieuw aanbodworkshop "Action Painting".

 

EXPOSITIE "AQUAREL"

MEER ZIEN.....

 

Als je goed om je heen kijkt dan zie je dat alles gekleurd is.

- K. Schippers

 

Deze woorden passen bij de nieuwe expositie.

Donderdag 6 oktober is om 18.00 uur de opening van de expositie ‘Aquarel’. Negentien bekende kunstenaars die allen hun fascinerende aquarellen tonen tijdens de expositie in het C-Lab van KunstWest.

Dwalen door de ruimte, de werken een verbinding aan laten gaan met gedachtes. Eens te zien hoe de intensiteit van kleuren werken, hoe de composities in balans zijn  en hoe expressief en transparant een aquarel kan zijn. Soms figuratie en dan weer modern en abstract.

en dan...daar zijn ze de twee manshoge aquarellen, uniek, niet te missen en groots. De spanning van het beeld zijn krachtig en ook subtiel.

De kunstenaars laten hun werk onder andere spreken in thema’s als, het vastleggen van de onzichtbare werkelijkheid, het directe om ons heen, portretten, ruimtelijke sferen en imaginaire landschappen.

 

Een expositie van verwondering over wat mogelijk is met de prachtige aquarel-techniek, waar intimiteit en aantrekkingskracht te voelen is. Gevoel dat eigenlijk niet met woorden omschreven kan worden.

Adres: C-Lab KunstWest, Burgemeester de Vlugtlaan 125, Cultuurgebouw de Vlugt.

 

Unieke expo “Kunstenaars en textiel”

16 Nederlandse textiel kunstenaars exposeren in Nieuw-West! 

 

 

Hoogwaardige kunst in Amsterdam Nieuw-West verwacht je niet snel.

Toch is de expositie ”Kunstenaars en Textiel” al de zesde expositie met Nederlandse kunst die de C-Lab galerie organiseert. Dat daarbij enig risico niet wordt geschuwd blijkt uit komende tentoonstelling met als onderwerp textiel. Een materiaal met een over het algemeen hardnekkig stoffig imago, presenteren in een wijk met een misschien wel nog hardnekkiger imago van achterstand en armoede, grenst aan overmoed.

 C-Lab galerie denkt echter dat de combinatie elkaar juist gaat versterken.

 

Textiel is weer actueel.

Voor de huidige generatie kunstenaars is het gebruik van verschillende materialen in hun kunst eerder norm dan uitzondering. Textiel speelt daarin inmiddels een grote rol.

Het materiaal brengt ook vraagstukken met zich mee over de teloorgang van de textiel industrie, het ambacht en de herwaardering daarvoor.

 

Textiel in de kunst en als sociaal feministisch bindmiddel.

Internationaal bekende kunstenaars als Rosemarie Tröckel en Tracy Enim werken met textiel in hun kunst en roepen door hun materiaal gebruik vragen op over vrouwelijkheid in de kunst en feminisme. Ook mannen werken overigens met textiel. Onlangs exposeerde Michael Raedecker in Amsterdam met zijn schilderijen waarin garen is verwerkt en is Rob Scholte in het nieuws met zijn aangekochte en tot kunstwerk verheven borduurwerken. Binnenkort te zien in  museum de Fundatie.

In Nieuw-West zijn naai clubjes opgezet om de sociale cohesie en empowerment van vrouwen te bevorderen. Breien in groepsverband is razend populair als sociaal ontmoetingsmiddel. In Angelsaksische landen zijn nieuwe woorden als Stitch 'n Bitch cafés, KIP (knitting in public) of Guerilla knitting aan het vocabulair toegevoegd.

 

 “Kunstenaars en Textiel “ wordt georganiseerd door C-Lab Galerie KunstWest. Initiatiefnemers zijn Rick Goudsmit en Jasper Banen

Curator: Herbert van der Brugghen

Deelnemende kunstenaars: Marian Bijlenga, Barbara Broekman, Driessen + v Deijne, Femmie Duiven,Ria van Eyk,Loes van der Horst, Marianne Kemp, Beppe Kessler, Fransje Killaars, Anke Land, Pauline Nijenhuis,Cedrie Sikkens,Margriet Thissen,Babette Treumann,Jenny Imker.

 

 

De expo is te bezoeken op zaterdag 18 juni en zondag 19 juni.

Openingstijden: 13.00 uur tot 17.00 uur.

Adres: C-Lab Galerie KunstWest, Burgemeester de Vlugtlaan 125, Amsterdam.

 

expositie 'OBJECTEN'


van donderdag 17 december 2015 t/m zondag 10 januari  2016
opening: donderdag 17 december, 18.00 uur, inloop vanaf 17.30 uur

openingstijden:
18,19, 20, 29 en 30 december 2015
2, 3, 9 en 10 januari 2016
vrijdag: 16.00 - 20.00 uur
zaterdag/zondag, dinsdag/woensdag: 13.00 - 17.00 uur


De deelnemende kunstenaars:

Marko Bakovic 
onderzoekt het verband tussen materiaal en productie. In zijn examenproject ‘Dual set’ (Design LAB Rietveld) wordt een nieuw ‘afbreekbaar’ plastic (fabrikaat Perstorp) gecombineerd met het bekende en duurzame koper. Hij richt zijn, en onze aandacht op het proces waarbij ‘materie’ wordt ingezet voor het dagelijks gebruik. 
 
Noam Ben-Jakov 
observeert het dagelijks leven. In tekeningen, reliëfs en in gebouwde structuren worden fysieke en psychische ervaringen getransformeerd weergegeven: bewegingsruimte in breder perspectief.
Zijn werk toont een collectie van anekdotes, situaties en belevenissen.
 
Hans van Bentem 
toont het tegenstrijdige. Ruw, maar toch fragiel en zacht. Clichématig, maar toch speels en gevoelig. Vaak is de publieke ruimte het podium voor zijn sculpturen die gebaseerd zijn op gewone artefacten uit de wereld om ons heen. Zo wordt ‘kunst’ gemeengoed.
 
Peter Bes 
maakt werk met een abstract filmisch karakter. Hij bedenkt een geschikte enscenering en decor voor zijn figuren: personages uit verschillende tijden en werelden. De beeldenreeks die een film vormt, probeert hij te vangen in één moment. Dat doet hij in tekeningen, etsen, foto’s, beeldend werk en levensechte papieren figuren.  
 
Frode Bolhuis
zoekt naar (zijn) identiteit. Ziet zichzelf als een vat vol herinneringen, gevoelens, waarden, meningen, ideeën en fantasieën .. Hij selecteert en vertrouwt op zijn intuïtie: een mistig beeld wordt gaandeweg scherper. Toch blijft zijn werk ongrijpbaar, zowel maker als buitenstaander raken verwonderd. Kenmerkend is het ijle en onstoffelijke: geen stelligheid maar suggestie. Zijn werk fluistert.
 
Chris Dagradi 
is keramist. In zijn experimenten en improvisaties met klei baseert hij zich op traditie. Telkens vertrekt hij vanuit de eeuwen oude gebruiken om tot hedendaagse vormen te komen. Zo maakt hij ‘Romeins en Byzantijns’ mozaïek en ‘Delfts Blauwe’ tegeltableaus.
 
Wendela Gevers Deynoot 
maakt denkprocessen zichtbaar door deze uit te drukken in abstracte, maar herkenbare beelden. De menselijke existentie staat centraal: verheven en nederig. Religie, cultuur en reflectie spelen een grote rol. Haar werken zijn ambachtelijk met een grote gelaagdheid. Meestal werkt zij in opdracht aan grote projecten.
 
Anita Manshanden 
laat zich inspireren door de natuur. Haar sculpturen gaan over ontplooiing: verstilde momentopnames van natuurlijke vormen in een groeiproces. Bloemen en planten groeien uit tot abstracte objecten met een sterk autonome uitstraling en monumentaliteit. De ontwikkeling van natuur naar object, symboliseert bovendien haar eigen artistieke groei.
 
Olaf Mooij 
ziet de straat als museum, zijn objecten bewegen of staan in de openbare ruimte en verwarren de beschouwer. Auto’s vormen het uitgangspunt van zijn oeuvre, door de voertuigen om te vormen, blaast Mooij leven in de dode carrosserie. Door toevoegingen komen speelse, karikaturale beelden tot stand. De humoristische beelden relativeren de hedendaagse relatie tussen de mens, zijn machines en apparaten.
 
Justin Prang
is verzamelaar van alles dat zijn verwondering dan wel verbazing treft. Hij laat zich inspireren door geschiedenis, curieuze voorwerpen en de natuur. Zijn eigen beelden tonen de fascinatie voor techniek en ambacht. Het experimenteren en het verbuigen van onze aangenomen realiteit leidt tot objecten met een dualistische inslag.
 
Det Smeets 
werkt naar waarneming en ontwikkelt zo haar vormgevoel en een eigen beeldtaal. Voor haar vertegenwoordigen motieven uit de natuur, groot of klein, een spirituele kracht. Zij maakt keramische  sculpturen waarbij juist in de details een belangrijke betekenis schuilt. Op die manier worden haar werken symbolen van het leven.
 
Henk Spreeuwenberg 
is zowel architect als beeldhouwer. In zijn oeuvre brengt hij de bouwkunst en beeldende kunst samen. Zijn beelden tonen de spanning tussen het organische en het geometrische. Dit komt tot uitdrukking in de gestileerde lichamen, die gekenmerkt worden door bijzondere uitsneden en een perfecte afwerking.
 
Boris Tellegen 
onderzoekt de spanning tussen planning en toeval. Hij verzet zich tegen het idee dat de mens orde zou kunnen brengen in zijn bestaan en tegen het idee dat technologische vooruitgang en groei zal leiden tot een betere wereld. In zijn werk verkent hij krachten. Een terugkerend thema is de muur: de begrenzing en het overschrijden. 
 
Rita van der Vegt 
is gefascineerd door de biologische en geologische rijkdom van de aarde. Zij werkt met klei en boetseert: de materie wordt letterlijk naar haar hand gezet waarbij toeval en intuïtie een grote rol spelen. Schraapsels en brokstukken worden ‘bewaard’ en  meegenomen in het resultaat. Daarbij streeft zij altijd naar monumentaliteit met een intiem karakter.  
 
Ada van Wonderen
werkt met staal en natuursteen: ze snijdt en last, ze  hakt en bewerkt. De aantrekkingskracht ligt voor haar in de kracht van het materiaal: staal en steen geven zich niet zomaar gewonnen.
 
Frank van ’t Woudt 
onderzoekt effecten van Computer-aided design bij het ontwikkelen van 2- en 3-dimensionale producten. In zijn examenproject (Design LAB Rietveld) paste hij het ‘Flag Effect’ toe, bij Grafisch Ontwerp een bekende techniek. Zijn 3D elementen zijn ontworpen met dat ‘Flag Effect’. De houten vazen krijgen zo een vloeiende, dynamische lijn: een verrassende verschijningsvorm.




 

Finissage 

Zondag 10 januari 2016
aanvang: 15.00 - 17.00 uur

Afsluiting van de expositie 'objecten'.
Start van een nieuw jaar 'KunstWest'.

- COMMING UP STREETART EXPO 2017

- LESSEN TEKENEN SCHILDEREN NU OP OOK OP DE DINSDAGMIDDAG

 

Kunstenaars Rick Goudsmit en Jasper Banen Exposeren in het C-Lab

 

Uniek, kleur, krachtig en uitgesproken. Dat is het de expositie van Rick Goudsmit en Jasper Banen.

Beeldend kunstenaar Rick Goudsmit gebruikt in zijn kunst veelal thema’s al ‘realiteit’ en ‘actualiteit. Waar het Rick om gaat is vooral de relatie tussen de objectieve en subjectieve weergave daarvan.

In de jaren negentig werkte hij met collages van A4-print met daarop teksten, ondertitelingen en screenshots uit populaire soap en suspence series die Rick als achtergrond gebruikte voor zijn geschilderde interpretaties.

Recentelijk wilde hij door de invloed van zijn indrukken in Nieuw-West de realiteit om hem heen vatten in een figuratieve realistische schilderstijl.Al doende kwam hij er achter dat dit een onmogelijke opgave was. De samenleving om ons heen is zo divers en complex geworden dat het niet meer in een gestileerde afbeelding te vangen is. De kunstenaar zocht en vond een oplossing in het Abstract Expressionisme van de grote schilders van weleer. De Kooning, Pollock, Newman overgoten met een stevige urban saus. 
“Ik stuitte tijdens bezoeken aan steden als Berlijn, Milaan en Barcelona, vaak onverwacht, op met graffiti beschilderde muren die zo vaak waren over gespoten dat een abstract schilderij was ontstaan. De muren deden mij, als je ze op een bepaalde manier uitkaderde, denken aan abstract expressionistische schilderijen die je in musea vindt. Maar ze hadden ook het rauwe en spannende van de straat. Inmiddels heb ik een aardige documentatie opgebouwd met foto’s van plekken in Europa waar ik deze inspirerende schilderingen aantrof. Het zijn de rotsschilderingen van onze moderne tijd die ik als een chemicus in een bredere context mix met mijn interpretatie van de wereldwijde informatie en media stroom. Het resultaat is het best te omschrijven als een ‘beeld zindering’ (image radiance), een allesomvattende ruis en beeldsoep waarin niets meer als zodanig is te herkennen. Ons in verwarring en stuurloos achterlatend." 

De Amsterdamse schilder Jasper Banen werkt op papier, paneel en doek. Zijn uiteenlopende soorten werk laten zijn grote veelzijdigheid in kleur, vorm en beeld zien.Het werk is dan ook niet bij een bepaalde stijl onder te brengen.  Banen schildert vanuit het moment. Zonder om te kijken en recht door zee.Hierdoor heeft de kunstenaar een eigen positie binnen de hedendaagse schilderkunst. Het is een goede mix tussen van abstract, modern en figuratief.

 

Het werk van beide kunstenaars is op zaterdag 12 , 19, 26 en zondag 13, 20, 27 september in het C-Lab te zien.

 

De openingstijden zijn van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Burgemeester Vlugtlaan 125 te Amsterdam

GEWEEST

Nieuwe Expositie in het C-Lab van KunstWest

 GEBOUW DE VLUGT, C-LAB, BURGEMEESTER DE VLUGTLAAN 125 AMSTERDAM NIEUW-WEST

11 juni 2015 opent de expo “Grafiek” in het C-Lab KunstWest A’dam 
inloop 17.00 uur 
opening 18.00 uur

Tijdens de vorige tentoonstellingen, “Schilders” in januari en “Tekeningen” in april, waren unica te zien. 

In deze expo “Grafiek” zijn het drukwerken, steeds één gedrukt exemplaar van het werk, waarvan er meerdere gemaakt kunnen worden:

 

Hoogdruk     = Houtsnede en Linosnede,

Diepdruk      = Ets, Gravure en Aquatint

Vlakdruk      = Litho en Monotype

Doordruk      = Zeefdruk

Digitaal        = Smartphone

Willem Moeselaar zal bij de opening van de expositie om 18.00 iets vertellen over de techniek in verhouding tot het uiteindelijke beeld.

 

KunstWest schrijft geschiedenis met expositie “Tekeningen” in het C-Lab

 

De Cro-Magnonmens was een van de eerste die pogingen deed voorwerpen uit zijn milieu, hoofdzakelijk jachtdieren, weer te geven door graveren in wanden van holen en spellonken. Er zijn tekeningen van onder andere mammoeten, oerossen, wolharige neushoorns gevonden, daterend tussen 36.000 en enige duizenden jaren gelden.

In de moderne tijd is het tekenen net als de mens verder geëvolueerd.

Alle voorwerpen die we om ons heen zien zijn door middel van het tekenen tot stand gekomen.  Parallel hieraan is tekenen zich gaan ontwikkelen tot een unieke zelfstandige kunstvorm.

Met de expositie “Tekeningen” in het C-Lab schrijft KunstWest geschiedenis.

Nog nooit was er zo’n uiteenlopende unieke verzameling van tekeningen in West te zien.  Voor deze expositie heeft Curator Herbert van der Brugghen 13 in Nederland werkende tekenaars geselecteerd. Ieder met hun eigen stijl en materiaal gebruik. De grootste tekening op papier is 195cm x 287 cm en de kleinste is een paar vierkante centimeter.

De expositie “Tekeningen” opent haar deuren op donderdag 16 april om 17.00 uur en de opening is om 18.00 uur. De toeging is gratis! (drankje niet inbegrepen). vrijdag 17 april open van 16.00 uur tot 20.00 uur, zaterdag 18 april en zondag 19 april open van 13.00 uur tot 17.00 uur. 

Waar: C-Lab van Stichting KunstWest

Gebouw de Vlugt, Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam Nieuw-West

Exposanten zijn: Eefje Bouwkamp, Ina Brekelmans, Sanne Dijkstra, Selma Dronkers, Cathelijn van Goor, Mirjam Hagoort, Stan Klamer, Jan Willem Kruisinga, Gareth Nyandoro, Veronique Schrama, Manja van der Storm, Janneke Tangelder en Annet Wanders 

Kunst zien en kopen

zaterdagen van 13.00 uur tot 17.00 uur zijn er in het C-Lab een groot aantal kunstwerken te zien. Een deel van de kunstwerken is te koop. De collectie van de Galerie bestaat o.a. uit abstracte schilderijen, expressionistisch werk, foto’s, glaskunst en sculpturen. Ook voor een speciaal kado bent u bij ons aan het goede adres. Onze galerie medewerkers zullen u graag van dienst zijn in het geven van advies en informatie.

Kunst als dioloog en reflectie

Het onderwerp kunst leent zich bij uitstek voor dialoog en reflectie aangaande menselijke relaties.
Met het C-Lab heeft Nieuw-West een sprankelende kunstlaboratorium en expositieplek. Een hot-spot waar kunstenaars en bezoekers elkaar ontmoeten.
Daarnaast is er ook ruimte voor dialoog, educatie en presentatie.

 

 Eerder: Expositie "Schilders" bij KunstWest. De aftrap is op 22 januari met een expositie van wel 14 kunstenaars die qua stijl en uitvoering zo divers zijn als de bewoners van Nieuw-West zelf! Het anders zijn wordt hier gevierd met een door de curator Herbert van der Brugghen geselecteerd veertiental kunstenaars waaronder een aantal winnaars van grote kunstprijzen. Waar de een wilde collages van verf en papier maakt schildert de ander ingetogen stillevens. Los met dikke verf opgezette huis tafereeltjes worden afgewisseld met sfeervolle landschappen. Abstract en figuratief het is allemaal te zien bij deze unieke eerste expositie. 

De uiteenlopende mix van stijlen is een lust voor het oog. En daar gaat het de organisatoren van dit evenement nu juist om. Zelf schilders van het eerste uur in Nieuw-West zijn Jasper Banen en Rick Goudsmit van Kunstwest altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen in de kunst en om ook de Amsterdammers van binnen de Ring tot een tocht over de Ring te verleiden.  

"Wat in andere grote wereldsteden normaal is, namelijk dat de spanning aan de stedelijke rafelrand zit, moet hier in Amsterdam ook kunnen!" vinden zij. In hun C-Lab ruimte van 135m2 aan de Burgemeester de Vlugtlaan 125 zal het vanaf 22 Januari bruisen als nooit tevoren!  

 De opening wordt om 18.00 uur verricht door Casper Verborg. De deuren gaan om 17.00 uur open. Het is helaas niet mogelijk om aan de bar te pinnen.

Adres: Cultuurgebouw de Vlugt, C-Lab van Stichting KunstWest, Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam Nieuw-West. 

 

Curator: Herbert van der Brugghen 

Publiciteit: Lut van Hellemont

Deelnemers aan de expositie zijn: 

Marcel van den Berg 

Joost de Bie 

Saskia Blokzijl 

Wiebe Bloemena 

Aart Houtman 

Rijnder Kamerbeek 

Jan van Kempen 

Coen van Leeuwen 

Jaring Lokhorst 

Harm Mouw 

Michiel Paalvast 

Rob Regeer 

Robert Vorstman 

Roger Walschots 

 Social Gallery Anders dan bij een commerciële galerie gebruikt de stichting de commissie die over de verkoop berekend wordt om wijk en buurt gerelateerde kunstprojecten te ondersteunen. Zo introduceert Kunstwest geheel in de geest van deze tijd een andere en socialere manier van kunstverkoop. 
De “Social Gallery” is geboren.  

Adres C-Lab: Burgemeester de Vlugtlaan 125 Amsterdam Nieuw-West (gebouw de Vlugt)

Openingstijden: zaterdag van 13.00 uur tot 17.00 uur
Het C-Lab van Stichting KunstWest is te bereiken onder telefoonnummer 0628954107, email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Onze gallerie

Zelf exposeren?

Startende en meer gearriveerde kunstenaars kunnen exposeren in het C-Lab.Het C-Lab richt zich op de beeldende kunst en schilderkun...

More detail

Projecten

KunstWest in de openbare ruimten.

Meer info

Zaalverhuur

Van Expositie tot bedrijfsfeest

KunstWest zorgt er voor dat u feest, bedrijfsuitje, personeelsfeest en bijeenkomst een fantastisch succes wordt.

Meer info

 

KW

Nunc nunc nisl, feugiat eget eleifend sit amet, consectetur sed eros. Qliquam a nisl justo, consectetur sed eros. Qliquam a nisl justo. Suspendisse in ipsum ut magna pharera aliquet non sodales lorem ipsum belit.

NIEUWSBRIEF

Blijf op de hoogte van al onze activiteiten. Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.